Wednesday, December 15, 2010

sedikit azam dan misi

bile kat kaunter x tau lak nak buat ape (semua kena block)..so aku update lah citer sikit..bile dah bersalin qisya ni mcm2 dalam otak aku ni untuk menjalankan misi..misi paling utama adelah nak BF qisya sepenuhnya..so far alhamdulilah..tp tulah hari2 aku kejar nak buat stok asyik x dapat jek..pam hari ni utk esoknye bekalan..hari2 aku berdoa agar susu aku diperbanyakkan..di murahkan rezeki susu aku melimpah ruah...aku nak penuhkan fridge aku ngan susu qisya..

bile sebut pasal pump lak..aku harap sgt aku kuat dan terus bersemangat untuk meneruskannya..hari2 aku kena pan without rest memandangkan sabtu ahad aku ade kelas...dugaan paling hebat bile sabtu ahad ngan jadual yg padat aku kena gak membahagikan dan mencuri mase yang ade utk pumping session..agak stress sbb kdg2 aku pump dalam keadaan yang sgt lesu dan letih..tanpa makan..maybe sbb tu susu aku dlm 3-4 oz jek setiap kali pump..sgt jeles ngan org yg boleh dapat sampai 10 oz utk sekali session..aku kalau dapat 6oz - 7oz setiap session pun dah rase syukur...InsyaAllah Allah akan menambah rezeki aku dari mase ke semase..Aminn...aku risau sebenarnye (makin risau nnt makin kurang lak) boleh ke aku nak BF lebih dari 6 bulan atau x sampai 6 bulan dah mula down..ngan jadual aku yg sgt2 pack hari2..aku sgt letih jika dibandingkan mase preggy..

skrg ni aku sedang nak berfully CD lak atau name penuhnye cloth diaper...skrg stok dah ade 16 yg telah diguna ade lagi 6 yg baru sampai belum pre wash lagi sbb ramai yg nak pinjam..ingat nak tambah lagi 3 so akan menghasilkan 25 CD...ni salah satu penjimatan untuk tidak membeli pampers atau lampin pakai buang (DD)..so far sepanjang penggunaan mmg ketara sgt dari untuk membeli DD..adik qisya terutama sbb kat BS dia fully CD..Alhamdulilah BS tidak mengeluh malah sgt rajin untuk membilas sebelum di masukkan dalam wet bag utk di bwk balik..harith lak kat umah taska still pakai DD tp kat umah dia lagi suka pakai CD..so jimat sgt sbb x yah beli mamy poko dah..beli yg murah2 jek sbb utk dibawa ke taska shj...ramai yg ckp nora rajin nak basuh tgn CD ni...hahaha nora gelak jek sbb kalau basuh tgn nora pun x mo guna so biarlah mesin basuh yang memainkan peranananye..kwn2 kat ofis byk yg menimba ilmu tentang CD ni sbb dia tgk nora penuh bersamngat utk berCD kan anak2...kalau ade sape2 yg nak tahu ngan detail bolelah tanye nora..nora boleh lah bantu ape yg patut..nak tahu ape kelebihan CD ni? pertama untuk langkah penjimatan jangka panjang sbb x yah nak beli pampers (CD ni boleh digunakan turun menurun)..yang kedua untuk elakkan dari terkena nappy rash dan juga bahan kimia dari DD (DD kan kering jek bile bby pee pee byk2 so cuba fikir bahan ape yg dia guna sampai bby rase kering jek)..yang ke3 nye pulak untuk 'hijau'..go go green..kalau DD brape tahun diperlukan untuk dilupuskan..bertahun2 ok..tp CD x yah lupus ape2 pun (sayangilah alam sekitar anda)...ermm ape lagi ek..oog satu lagi sbb dia didatangkan ngan desingn, corak dan warna yang menarik..comel jek bile anak anda memakainye..nnt nora upload pic adik qisya ngan harith bile memakainye ye....



No comments: